Tuesday, April 22, 2014

IKATAN




Komen Sayyid Qutb dalam tafsir beliau mengenai surah Al ‘Aadiyat;

“Allah swt bersumpah dengan kuda-kuda perang dan menggambarkan pergerakan pergerakan satu demi satu bermula dari lariannya yang pantas dengan suara nafasnya yang mendengus kencang dengan hentakan tapak kakinya yang mengeluarkan bunga-bunga api, kemudian menggempur musuh dengan serangan kilat di waktu pagi dalam kepulan-kepulan debu menyebabkan barisan musuh kacau-bilau dan hiruk , berpikuk”





Begitulah gambaran dan suasana surah ini di permulaanya. Ia membawa kita ke situasi perang, yang sentiasa bersedia, pantas, bersegera dengan larian-larian yang kencang dan menunggu-nunngu untuk mara menentang musuh. Satu suasana yang membangkitkan.

Ia persis kesan didikan al quran kepada jiwa manusia yang kosong dari dorongan iman, ia membangkitkan, menyedarkan dan mengerahkan seluruh azam dan kemahuannya, supaya bersegera, bertindak pantas menghadapi permasalahan hari ini.


Dalam al quran, ada banyak ayat yang memotivasikan kita untuk bersegara, berlumba-lumba, bertindak pantas, cepat dan sentiasa bersedia. Namun begitu, ada titik perbezaan yang nyata di antara bertindak pantas, bersegera atau berlumba-lumba dengan tergopoh-gopoh mara tanpa perancangan dan waktu yang tepat.


Kita sering keliru di antara bersegera dan tergopoh-gopoh tanpa persedian yang rapi. Bahkan, kata orang, victory loves preparation. Tetapi, itulah yang berlaku, lebih-lebih lagi dalam proses membina objek dakwah (mad’u) kita. Atau dalam konteks yang lebih besar, dalam usaha mengembalikan kekuasaan membimbing masyarakat hari ini dengan Islam.


Komen Imam Al Banna tentang hal ini seperti yang diungkap oleh Sehikh Jum’ah Amin pula;


“Imam al Banna berkeinginan mematangkan langkah langkahnya, tidak terburu buru dan serampangan dalam semua tahapan karena alasan untuk meraih kekuasaan. Beliau berkeyakinan bahawa barangsiapa yang memetik buah sebelum masak tidak akan bisa menikmatinya.

Sedangkan kekuasaan itu hanyalah sarana penegakan syariat Allah bukan tujuan. Memegang kekuasaan tanpa kekuatan pengislaman dan penundukan di bawah realiti Islam atau tanpa kemampuan kelua dari berbagai persoalan akan mementahkan projek islam, memperburuk cita islam dan akan dicap sebagai sistem yang gagal”


Sebelum mengajak mad’u kita untuk bersama-sama dengan kita melaksanakan amal Islami yang bergerak, bersifat haraki yang kita sudah sedia imani, ada tiga jenis ikatan yang perlu kita bina terlebih dahulu, secara bertahap dan perlahan sesuai dengan penerimaan mereka.


 Ikatan Hati.

Ya. Pertama-tama sekali ialah membina hubungan atau ikatan hati yang padu dengan mad’u kita. Ia merupakan suatu proses yang panjang dan berterusan, membutuhkan perngorbanan masa, wang, fikiran dan paling penting untuk mengorbankan ego. Ia bukan proses sehari dua, tidak sekadar berlaku di alam maya mahupun tidak dapat diraih sekadar dengan pendekatan material semata.

Untuk ini, para du’at, pekerja Islam yang haraki ini perlu turun padang mendampingi mad’u. Duduk bersama mereka, santuni dan peluklah mereka dengan pelukan yang erat dan mesra. Tidak sekadar mengedar fliers, tag nama mereka di alam maya mahupun menghantar surat atau email layang.

Ikatan hati sangat penting sebagai asas kepada langkah seterusnya. Bahkan, langkah terawal yang dibuat oleh Baginda ar Rasul setelah hijrah ke Madinah adalah menyatukan muhajireen dan ansar sebelum mengajak mereka bersama-sama dalam amal Islami yang mendatang.


 Ikatan Fikrah (Pemikiran)

Dalam usaha ini, kita cuba menyampaikan ‘wasiat dakwah’ ini kepada para mad’u agar mereka yakin dan ingin bersama kita. Semasa tahapan ini, kita harap, mereka melihat dunia hari ini, tanggunjawab dan tuntutannya sebagaimana yang kita lihat, pastinya melalui kaca mata Islam berpandukan Quran dan Sunnah.

Ia juga merupakan proses yang panjang dan perlahan yang biasanya berlaku dalam halaqah-halaqah yang dijalankan secara berkala. Hampir mustahil fikrah dan pemikiran ini dapat dibentuk sekadar di program umum mingguan, di aktiviti aktivit riadah, mahupun di konsert konsert amal. Meskipun ada ruang yang boleh digunakan namun tidak boleh tidak bagi para du’at haraki untuk menyampaikannya dalam halaqah bimbingan mereka.

Sekiranya hubungan hati sudah mantap, kebiasaanya ikatan fikrah dapat dihubungkan dengan lebih mudah. Tanpa hubungan hati, pengisian fikrah ini akan menjadi kering dan menyebabkan mad’u  lari. Sekiranya mad’u kita tidak bersetuju dengan ideology yang dikemukan, itu adalah haq dia untuk menolak.


Kita pula tidak boleh melenting, unfriend di facebook, bermasam muka bahkan menulis status status berbau permusuhan. Sepatutnya di awalnya kitas sudah bersetuju untuk tidak bersetuju. Ia mungkin berlaku, tetapi dengan hubungan hati yang mantap, ukhuwah Islamiyah pasti kekal, persis ahli politik yang berbeza parti tapi masih boleh sama-sama mengeteh!


 Ikatan Tanzimi


Ikatan tanzimi ialah terikat dengan organisasi, dalam melakukan amal-amal Islami. Tidak kiralah apa organisasi sekalipun. Apabila mad’u sudah yakin dengan fikrah yang disampaikan, dan tekad mahu bersama kita, itulah waktu yang baik untuk mengajak mereka bersama dalam satu organisasi, untuk bekerja secara beramai-ramai, mengikut garis panduan yang ditetapkan.

Inilah yang dikatakan tidak tergopoh, tetapi bersegera. Bersegera dalam erti kata-kata sentiasa memastikan iman dan amal kita berada dalam waktu puncak. Sentiasa meggembleng usaha ke arah membina ikatan-ikatan ini tetapi bertindak dengan siuman dan realistik dengan masa, tanpa tergopoh gopoh.


Kerananya, memang reality yang berlaku, ramai yang terlebih dahulu diajak untuk terus bersama ikatan tanzim tanpa memahami fikrah yang dibawa. Lalu berkumpullah skumpulan manusia yang tidak faham dengan amal Islami yang hendak lakukan. Maka kucar kacir la amal Islami yang sepatutnya tersusun dan berfokus itu.

Ada juga yang diajak mengimani sesuatu fikrah secara keras dan tegas tanpa hubungan hati, lalu berlakulah permusuhan, baik di dunia realiti mahupun di alam maya.


Maka saudara,


Berbekalkan tema yang dibawa oleh surah al ‘Aadiyat ini, marilah kita lipatgandakan usaha, sentiasa bersedia untuk disusun dan bersegera dalam melakukan amal Islami kita, tetapi dengan perencanan yang rapi, mengikut kadar masa yang realistik serta tahapan yang sesuai.


Jadilah kuda-kuda perang yang pantas atas jalan dakwah tetapi tidak tergopoh gopoh kerana yang kita ingin bina bukan sekadar pengikut mahupun penepuk tangan, tetapi calon murshid dan calon imam yang akan memimpin ummat di masa depan!

ps : Macam agak random



Hud Hud Hud

No comments:

Post a Comment