Tuesday, April 1, 2014

DR. DNT ?

Perjalanan hidup ahli akademik adalah daripada sekolah rendah kepada sekolah menengah kemudian kepada diploma ataupun terus ke ijazah seterusnya kepada 'masters' (tak tahu masters dalam bahasa Melayu apa, haha!) dan akhirnya peringkat tertinggi adalah PhD.

Pemilik PhD diiktiraf sebagai golongan cendekiawan yang sememangnya pakar dalam bidangnya. Mereka perlu membuat kajian dan menghasilkan tesis yang akan dimanfaatkan oleh generasi akan datang. Betapa coolnya depa ini.

Bagaimana pula dengan ikhwah akhawat?

Bagaimana hendak tahu dia pakar atau tidak sebenarnya?

Bagaimana hendak tahu dia benar-benar sudah memahami, sudah mengkaji mahupun tidak?

Ianya juga adalah menerusi 'tesis-tesis' yang telah dihasilkan oleh kita. Bahan-bahan penulisan kita menjadi bukti tahap fikrah kita dan juga menjadi bukti sejauh mana amal kita.

 Lihatlah Mesir. Lihatlah Indonesia.

Betapa kita setakat ini banyak mengambil daripada mereka, dan boleh diakui bahwa mereka jauh ke hadapan berbanding kita dengan izin Allah.

Oleh itu, wahai ikhwah akhawat, ingin sekali saya mengajak kita bermuhasabah bersama,

"Apakah kita sudah benar-benar memahami fikrah kita ini?"

...

p.s. Iman Publication adalah medan amal paling saya thiqah untuk ikhwah akhawat lempiaskan semua 'tesis-tesis' mereka. Ingat. Penulisan adalah manifestasi cinta kita buat generasi akan datang, kerna hanya melalui penulisan, mereka akan mengenali perjuangan kita, insyaAllah.

 Moga Allah redha.


No comments:

Post a Comment