Tuesday, April 1, 2014

EGOISME


Ego. Satu entiti yang menghairankan. Aku keliru. Semua orang ada egonya sendiri. Hatta para daie pun tidak terkecuali. 

Bagaimana bisa terjadi? 

Ego usually comes with a package of rasa tinggi diri dan memandang orang lain lebih rendah. Ataupun rasa diri sendiri sahaja yang betul dan orang lain salah. Ego itu membunuh. Sungguh. Terkesan sekali pada para daie terutamanya. Bilamana amal da'wi bercampur ego dan zhon-zhon yang buruk pada para mutarabbi, maka jangan hairanlah usaha kita kelihatan tidak menjadi.

'Ar-Ruh Qabla Ad-Da'wah'

Ruh sebelum da'wah. Sejauhmana kita merenung terhadap keadaan ruh kita. Tenang? Ataukah terzalimi dek jasad kita yang kita biarkan menurut nafsu kita? Hakikatnya, ruh tersiksa. Jasad menjauh dari Sang Pencipta. Naudzubillah.


Ayuh, para da'ie ! Inilah saatnya untuk kita buang sisa-sisa jahiliyah yang halus. Yang datang dan pergi. Allah SWT sebut dalam ayatnya yang sangat powerful, 


"Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik - derhaka."

Al-Hadid [57] : 16

Boleh jadi kerana ego kita, khusyuk itu sukar untuk kita capai. Mungkin disebabkan zhon-zhon kita menjadikan hati kita semakin keras. Lalu, celah mana lagi ruh kita dapat basah? Basah dengan tarbiyah.

Renungkanlah dan beramallah






hudhudkacak
02042014

*post yang agak random. i guess. hee :)

No comments:

Post a Comment